KATEGORIE O treningach i trenerach Artykuły naszych trenerów Fizjoterapia

26 października 2016

Ból w odcinku lędźwiowym - jakie są przyczyny i jak można pozbyć się problemu?

BólBól

Należy uświadomić sobie, że biodra i kręgosłup lędźwiowy są wzajemnie ze sobą połączone. Mówiąc o stawach biodrowych, mówimy także o odcinku lędźwiowym i na odwrót. Nie możemy myśleć o jednym bez uwzględnienia drugiego. W rzeczywistości staw biodrowy chroni kręgosłup lędźwiowy. Jeżeli biodro nie pracuje prawidłowo, nie porusza się tak jak powinno w normalnych warunkach, to możemy mieć do czynienia ze sporym problemem.

Ruch, który powinien zostać wykonany przez stawy biodrowe zostanie skompensowany przez odcinek lędźwiowy. Na końcu mamy nieciekawy efekt - dokuczliwy ból pleców. Rozwiązanie problemu nie znajduje w plecach, a właśnie w biodrach. Co ciekawsze, wielu wydaje się pewnie, że jeżeli bolą nas plecy to mamy słabe mięśnie przykręgosłupowe. Nic bardziej mylnego. Bardzo często spotykamy się z sytuacją, że mięśnie są bardzo mocne i przeciążone w wyniku ciągłej pracy grupy mięśni.

Problem może leżeć w nieprawidłowym ustawieniu miednicy. Możemy prześledzić sytuacje przyczynowo-skutkową: słabe mięśnie skośne brzucha powodują nadmierne przodopochylenie miednicy, która sprawia skrócenie mięśni biodrowo-lędźwiowych. Przykurczony mięsień hamuję działania antagonisty, czyli mięśni pośladkowych wielkich. Taka sytuacja nie pozwala na wykonanie wyprostu w stawie biodrowym, który jest bardzo ważny i konieczny chociażby w czasie biegu. W rezultacie wyprost w stawie biodrowym zostanie wykonany przez wyprost stawów kręgosłupa lędźwiowego. Osoby z bólem pleców często są niezdolne do wykonania zgięcia stawów biodrowych powyżej 90 stopni z ustawieniem kręgosłupa w prawidłowych krzywiznach. O wiele częściej widzimy osoby, które zbliżają klatkę piersiową do kolana w czasie zginania bioder.

Osłabione mięśnie biodrowo-lędźwiowe oraz nieprawidłowa ergonomia pracy powodują zgięcie się kręgosłupa lędźwiowego (zniesienie lordozy lędźwiowej), a to prowadzi do degeneracji dysku, czyli popularnej przepukliny. Wizyty u lekarzy i często niepotrzebne operacje (wg badań tylko 1% mających przepuklinę kwalifikują się do operacji) sprawiają, że kłopot z bólem pleców przysparza nam mnóstwo kłopotów.

Lekarstwo na problem bywa czasem bardzo proste: wizyta u fizjoterapeuty, który manualnie pozbawi nas bólu, oraz dobrze rozpisany trening, który będzie poprzedzony wnikliwą analizą przeprowadzonych testów. Nauka ergonomii pracy (m.in. nauka prawidłowego pochylania się), rozciąganie i wzmacnianie mięśni biodrowo-lędźwiowych, ćwiczenia z dominacją stawu biodrowego angażujące przede wszystkim mięśnie pośladkowe, ćwiczenia wzmacniające mięśnie skośne i poprzeczny brzucha, to tylko niektóre aspekty treningu, które pozwolą pozbyć się bólu w plecach.


KATEGORIE ARTYKUŁÓW