KATEGORIE O treningach i trenerach Artykuły naszych trenerów

31 lipca 2016

Trening funkcjonalny - co to jest?

Trening funkcjonalny

Trening funkcjonalnyTrening funkcjonalny

Obecnie wśród trenerów istnieje moda na wykorzystywanie treningu funkcjonalnego w swoich planach treningowych.

Jednakże, co to tak naprawdę jest? Jaki ma wpływ na nasze ciało?

Trening funkcjonalny wg autorów "Współczesny trening siły mięśniowej" (A. Zając, M. Wilk, S. Poprzęcki, B. Bacik):
"Ruch funkcjonalny jest zintegrowanym, wielopłaszczyznowym działaniem wymagającym przyspieszania, hamowania i stabilizacji segmentów ciała".
Inaczej mówiąc skoncentrowany jest na ruchach wielostawowych we wszystkich trzech płaszczyznach (czołowej, strzałkowej i poprzecznej), odwzorowujące czynności dnia codziennego. Angażuję wszystkie rodzaje włókien mięśniowych (czerwone - wolnokurczliwe, białe - szybkokurczliwe).
Głównym celem jest "zaszczepienie" u ćwiczącego poprawnych wzorców ruchowych, zwiększenie stabilizacji, poprawa motoryki, priopriocepcji (czucia głębokiego) oraz ogólne usprawnienie aparatu ruchu. Trening ten skupiony jest na ruchu, a nie SYLWETCE.
Trening funkcjonalny bazuje na ćwiczeniach z wykorzystaniem przyrządów tj. BOSU, TRX, kettleballs, worki bułgarske, fitness ball, taśmy Thera Band, Ovo Ball, Core Board oraz ćwiczeniach wielostawowych (martwy ciąg, przysiady ze sztangą).

Jak często ćwiczyć?

Wskazane jest, aby tego typu treningi wykonywać minimum 2 razy w tygodniu, dzięki czemu wszystkie wzorce ruchowe "zaszczepiane" na treningach stają się co raz bardziej naturalnymi i podświadomymi.

Zalety treningu funkcjonalnego:
- poprawia stabilizację w każdej płaszczyźnie
- poprawia balans i kontrolę mięśniową w czasie ruchu
- rozwija pripriocepcję
- wzmacnia mięśnie gorsetu mięśniowego
- wzmacnia mięśnie utrzymujące poprawną postawę ciała, czyli mięśnie brzucha, ściągające łopatki i odwodziciele stawu biodrowo-lędźwiowego

Jeśli masz jeszcze jakieś pytanie dotyczące treningu funkcjonalnego, pisz śmiało!


KATEGORIE ARTYKUŁÓW