8 lutego 2016
Polega ona na wykonywaniu na sportowych samolotach lotów połączonych z próbami sprawności pilotażowej i nawigacyjnej. Sport samolotowy obejmuje różne konkurencje, podzielone na grupy i kategorie w zależności od rodzaju...
Lotnictwo sportowe – dyscyplina: samoloty
Opis
Polega ona na wykonywaniu na sportowych samolotach lotów połączonych z próbami sprawności pilotażowej i nawigacyjnej. Sport samolotowy obejmuje różne konkurencje, podzielone na grupy i kategorie w zależności od rodzaju napędu samolotu, konstrukcji, ciężaru i innych.
Konkurencje
- rajdowo-nawigacyjne
Dwuosobowe załogi: Pilot-Nawigator. Czynności do wykonania: wykreślenie trasy zgodnie z instrukcją będąc w samolocie, przygotowanie minutówki, nauka zdjęć i ich szukanie w terenie, szukanie znaków, utrzymanie punktualności przelotu, identyfikacja zdjęć punktów zwrotnych, lot po łuku, wypełnianie sprawozdań z konkurencji, lądowania precyzyjne.
Każdej załodze zostają przydzielone dwa czasy. Godzina otrzymania koperty z zadaniem i godzina startu.
Po sprawdzeniu samolotu przez sędziego załoga zajmuje miejsca w samolocie. Następnie otrzymujemy kopertę z zadaniem. Nawigator przystępuje do kreślenia trasy, a pilot w tym czasie wycina i uczy się zdjęć. Czasu na tę czynność mamy od 15 do 30 min w zależności od rangi zawodów. Powoduje to prawie zawsze konieczność kreślenia trasy w powietrzu. Jest to szczególnie trudne, ponieważ przyspieszenia kątowe i liniowe skutecznie utrudniają precyzyjne kreślenie trasy.
Konkurencja rajdowa składa się z 4 testów
- Navigation Test (wykreślenie trasy)
- Timing Test
- Observation Test
- Landing Test
- latanie precyzyjne
Konkurencja latania precyzyjnego składa się z następujących trzech prób:
3. Próby lądowań
Celem tej próby jest ocena umiejętności pilota w zakresie dokładnego przyziemienia samolotu w wyznaczonym obszarze. Obszar ten to prostokąt o szerokości 12 metrów i długości 72 metrów. W tym prostokącie oznakowana jest linia centralna – tzw. Linia zerowa. Każde przyziemienie przed linią zerową daje zawodnikowi punkty karne, trzykrotnie wyższe niż za przyziemienie za linią zerową. Ocena dokładności lądowań jest wspomagana przez system urządzenia elektronicznego mierzącego każde lądowanie z dokładnością do 1 metra. Sędziowie wychwytują wszelkie nieprawidłowości występujące przy lądowaniach np.; lądowanie na zahamowanych kołach, przyziemienie na jedno koło, lądowanie na trzy punkty, odbicia samolotu po przyziemieniu.
Wykonuje się cztery odmienne typy lądowań:
gdzie możliwa jest do wykorzystania moc silnika, klapy i wszelkie manewry pozwalające na dokładne przyziemienie;
wykonywane z wyskości 300m, przy zdławionej do minimum mocy silnika, z mozliwością użycia klap i wszelkich manewrów pozwalających na dokładne przyziemienie
wykonywane z wyskości 300m, przy zdławionej do minimum mocy silnika, bez mozliwości użycia klap ale z możliwością wykonania wszelkich manewrów pozwalających na dokładne przyziemienie;
o wysokości 2 metrów usytuowanej 50 metrów przed linią zerową gdzie możliwa jest do wykorzystania moc silnika, klapy i wszelkie manewry pozwalające na dokładne przyziemienie.
Zwycięzcą zawodów precyzyjnych zostaje pilot, który w dwóch konkurencjach nawigacyjnych z próbą rozpoznania i obliczeniową oraz w czterech próbach lądowania uzyska najmniejszą ilość punktów karnych.
- akrobatyczne
Źródło: http://www.aeroklub-polski.pl/ ; http://www.zawodysamolotowe.pl/onas.php?action=79 ;