KATEGORIE O sportach O treningach i trenerach Felietony

22 kwietnia 2016

Jaki sport wybrać dla dziecka?

Świadome wychowywanie jest bardzo rozległą dziedziną życia. W jego zakresie mieści się między innymi zapewnienie dziecku prawidłowego rozwoju psychofizycznego. Czy powinniśmy wysyłać dziecko "na sport"? A jeśli wiemy, że chcemy, to jaką dyscyplinę wybrać?

http://lifeandstyle.alexandalexa.com/wp-content/uploads/2013/04/kids-sport-alexandalexa.jpghttp://lifeandstyle.alexandalexa.com/wp-content/uploads/2013/04/kids-sport-alexandalexa.jpg

WF w szkole to nie są "lekcje za karę". Aby zapewnić dziecku prawidłowy rozwój nie można skupiać się jedynie na rozwoju intelektualnym. W dzisiejszych czasach otwiera się przed nami i naszymi dziećmi tak wiele możliwości, a jednocześnie jesteśmy bombardowani tak wieloma teoriami, że można się pogubić.

Wielu rodziców staje przed dylematem "zajęć dodatkowych". Stety niestety podstawowa opieka zapewniana naszym dzieciom "ustawowo", gdy rodzic zarabia na życie, nie zawsze spełnia nasze ambicje lub nie zawsze jest zgodna z naszym światopoglądem. Jednakże pierwsze pytanie jakie musimy sobie zadać to to, czy aby na pewno dziecko musi realizować nasze niespełnione ambicje? Albo przeciwnie, czy aby na pewno zapewnianie dziecku "wolności" i "dzieciństwa" w formie... nic nie robienia, grania w gry i zajadania batoników, "bo tego dziecko chce", jest słuszną drogą? Sztuką jest znaleźć złoty środek.

Każda przesada prowadzi do syndromu ofiary: zarówno dziecko przewożone z miejsca na miejsce na miliony dodatkowych zajęć jak i dziecko dublujące schematy niezbyt aktywnych rodziców.

http://www.justfamilies.org/wp-content/uploads/sites/8/2011/01/parents-kids-obesity.jpg źródło zdjęcia: http://www.justfamilies.org/wp-content/uploads/sites/8/2011/01/parents-kids-obesity.jpg

Moi rodzice nie należeli do tyranów zajęć dodatkowych, ale bezdyskusyjnie musiałam realizować ich pomysły na moje życie. W ogóle nie zwracali uwagi na to, co mnie interesuje i w czym wykazuję talent. Zgodnie z ich wizją byłam wysyłana na taniec towarzyski i angielski. Jako dziecko - nie cierpiałam ich za to i nie cierpiałam tych zajęć. Na szczęście z perspektywy czasu doceniam te zajęcia, bo w tańcu, mimo że po 3 latach zajęć pozaszkolnych siadłam pod ścianą z płaczem i powiedziałam, że tańczyć nie będę, to po dziś dzień w klubie, na weselu i w innych towarzyskich sytuacjach nie mam sobie równych ;). Angielski także okazał się strzałem w dziesiątkę, choć zajęcia nie były dopasowane do mojego wieku i możliwości. Na szczęście wchłonęłam ten język. Nie zauważyli za to, że wfistka popchnęła mnie w akrobatykę, którą kochałam i nawet startowałam w mniejszych regionalnych zawodach, ale bez wsparcia rodziców kilkuletnie dziecko nie wpadnie na to gdzie i z kim trenować, żeby się rozwijać i bardzo mam żal za to do rodziców. Chodzili ze mną "na koniki", które zostały ze mną do dziś, ale jak tylko sprawy zaczęły przybierać poważnego, sportowego rozpędu - ZAKAZALI MI JEŹDZIĆ i ... byli przeciwskuteczni :). Niemniej kłody pod nogami z ich strony nie pomagały...

Wracając do meritum, jak i jaki dobrać sport dla dziecka? Kiedy zacząć przygodę dziecka ze sportem?

Już kilkumiesięczne dziecko warto zabrać na basen. Gdy spotykam dorosłych, którzy boją się wody i nie umieją pływać... jest mi ich żal. Według mnie to jedna z podstawowych umiejętności jakie człowiek powinien w życiu nabyć i koniecznie za młodu, bo później jest bardzo trudno. Zawsze lubiłam wodę, ale naukę pływania rozpoczęłam późno - w podstawówce - i bardzo długo po prostu bałam się pływać. To minęło, ale "styl warszawski" pozostał :). W każdym razie jak bym kiedyś wylądowała na Titanicu lub innym pontonie, to szybko nie utonę.

2 lub 3 miesięczne dziecko bawi się w wodzie, nie można tu jeszcze mówić o nauce pływania. Warto tę zabawę rozpocząć jak najwcześniej, ponieważ znakomicie wpływa na rozwój fizyczny i psychiczny dziecka. Bawiąc się w wodzie wyrabia zmysł równowagi, dotyku, a także poprawia koordynację ruchową. Dziecko dzięki życiu płodowemu posiada "automatyczny" system blokujący możliwość zachłyśnięcia. Nie powinniśmy się zatem obawiać, że maluchowi się coś stanie. Pamiętajmy, że kiedy my się zdenerwujemy, zdenerwuje się również nasze dziecko. Na każde zajęcia przychodźmy więc z szerokim uśmiechem na twarzy.
Istotne jest, aby termin zajęć był przystosowany do trybu dnia maleństwa. Nie przychodźmy przed, a tym bardziej w porze drzemki. Zajęcia będą wtedy nieefektywne, a nawet męczące i nieprzyjemne. Do wody powinniśmy wejść minimum pół godziny po posiłku. Niemowlę nie może przebywać w wodzie dłużej niż pół godziny. (źródło: http://www.mamalandia.pl/index.php/informacje/dziecko/jaki-sport-dla-dzieci/)

Kolejne "musty" każdego młodego człowieka, to oczywiście jazda na rowerze i rolkach. Czy złapią bakcyla na tyle, żeby się w tym profesjonalizować? Zależy od dziecka, ale umiejętności te warto nabyć jak najwcześniej, dzięki temu będzie miało "łatwiejszy" start, lepszą równowagę i koordynację ruchową.

Warto też już kilkuletnie dziecko zabrać na stok - narty lub snowboard. Nie jest to konieczny sport dla młodego człowieka, ale również (jw.) w dorosłym życiu będzie mu bardzo trudno za sporty zimowe się zabrać. Mnie namówili dopiero znajomi, parę lat po studiach. Dzięki temu, że jestem wysportowana - wielkich problemów nie miałam, ale myślę, że wiele irracjonalnych lęków do przezwyciężenia by się nie pojawiło gdybym zaczęła jako dziecko. Gdybym nie spróbowała - nie rekomendowałabym obecnie tego sportu dla dziecka, bo nie lubiłam zimy i nie wyobrażałam sobie, że to może być "fun". Obecnie - zdecydowanie polecam. Dla sceptyków polecam ten film: https://www.youtube.com/watch?v=s3GMCJbrMGA

Podstawową dyscypliną, którą według mnie powinno uprawiać każde dziecko od małego jest gimnastyka sportowa lub artystyczna (w tym też akrobatyka).

Dlaczego? Jest to "matka" wszystkich sportów. Niezależnie od tego, na co później Twoje dziecko się zdecyduje, będzie na tyle sprawne, że w każdym sporcie się odnajdzie. Gimnastyka, wychwalana od czasów prehistorycznych, wpływa na ogólny rozwój całego organizmu i dba o każdy jego aspekt. Od równowagi i przezwyciężania lęków, przez rozciągnięcie, samoświadomość, wyczucie rytmu, po kondycję, psychikę, socjalizację.

Gimnastyka (akrobatyka) bardzo często jest treningiem uzupełniającym dla tancerzy, sztuk walki, lekkoatletów, koniarzy, pływaków i wielu innych sportów. Nie znam sportu, w którym nie byłaby przydatna i dla którego nie dałaby dobrych podstaw. Wiele sportów uprawianych saute sprawia, że wąsko specjalizujemy nasze ciało, gimnastyka da podwaliny do każdego sportu, nawet jeśli rozpoczniemy go "późno", a będziemy mieli ambicję profesjonalizacji.

Inne sporty, które są dobre dla dzieci, to też tenis, badminton. Jeśli mamy mocne nerwy, to również warto wcześnie zacząć jazdę konną lub jazdę na pocketach (jeśli marzy nam się mały mistrz motocyklowy). Jazdę konną można zacząć w każdym wieku, nawet nie zawsze warto pchać na nią dzieci: w wersji rekreacyjnej świetnie wpływa na mięśnie głębokie i postawę dziecka, ale w wersji profesjonalnej powoduje wiele przeciążeń na kręgosłup i w przypadku nieprawidłowego dosiadu może wywołać problemy np. z kolanami. Niemniej oswajanie się z wysokością i żywym zwierzęciem warto zacząć jak najwcześniej, bo im człowiek starszy, tym bardziej lękliwy, i z kucyka bliżej do ziemi, a na początku dużo się spada :).

8 powodów dla których dzieci powinny uprawiać sport

To, co na pewno warto dziecku zaproponować, to możliwość spróbowania sił w różnych sportach, w dobrych ośrodkach, z kompetentnymi i doświadczonymi trenerami, tak aby samo mogło zobaczyć w czym się zakocha. Sukces w sporcie to tak naprawdę 10% talentu i 90% ciężkiej pracy, a żeby ta praca owocowała - trzeba wykonywać ją z sercem.


KATEGORIE ARTYKUŁÓW