KATEGORIE O sportach Artykuły naszych trenerów

23 lutego 2016

Pokochaj Pilates!

Pilates często mylony jest ze spokojnym treningiem, podczas którego na pewno się nie zmęczymy, ale jedynie zrelaksujemy, poleżymy i pooddychamy. Nic bardziej mylnego.

Pilates często mylony jest ze spokojnym treningiem, podczas którego na pewno się nie zmęczymy, ale jedynie zrelaksujemy, poleżymy i pooddychamy. Nic bardziej mylnego. Niekiedy stopień zaawansowania poszczególnych ćwiczeń oraz precyzja, z jaką należy je wykonywać, sprawiają, że trening staje się intensywny!

Zatem czym jest Pilates i jak wytłumaczyć to komuś, kto nigdy nie próbował? To trochę tak jakbyś miał opowiedzieć o smaku szarlotki komuś, kto nigdy nie jadł jabłek i owoców oraz cukru pod żadną postacią. Trudne, nieprawdaż? Zacznijmy od początku :)

Jedni uważają, że Pilates to system ćwiczeń, inni, że filozofia życia, a jeszcze inni – stan umysłu.
Pilates to po części kompilacja tych 3 składowych. A co mówi definicja?

Pilates to technika ułożenia ciała i utrzymania prawidłowej postawy w trakcie wykonywania ćwiczeń.
Jest to również praca nad wzmocnieniem mięśni głębokich tułowia (tzw. trzonu) stabilizujących miednicę
i kręgosłup.

Aby lepiej to zrozumieć, warto zapoznać się z jego historią…
Prekursorem systemu ćwiczeń był Niemiec – Joseph Hubertus Pilates. Niestety Pilates jako dziecko był słaby i chorowity, nękany przez astmę, krzywicę i reumatyzm. Jednak dzięki swojemu uporowi i fascynacji mechanizmu ruchu ludzi i zwierząt, już jako nastolatek znacznie poprawił swój stan zdrowia uprawiając m.in. kulturystykę, gimnastykę oraz jogę i medytację. Jego ciało odznaczało się harmonijna i muskularną sylwetką.
W 1912 roku Joseph wyemigrował do Wielkiej Brytanii, gdzie zajął się szkoleniem wojska i policji. Po wybuchu I Wojny Światowej Pilates został obsadzony w obozie dla wrogów alianckich, gdzie pracował jako pielęgniarz. Chcąc zachęcić do ćwiczeń ludzi przykutych do łóżka, wykorzystywał sprężyny ich szpitalnych posłań mocując je do specjalnych rusztowań, by nadać ruchom pacjentów wsparcie i opór. Dzięki codziennej pracy w szpitalu Pilates zaczął kreować i wykorzystywać w praktyce swój innowacyjny system ćwiczeń, który nazwał Contrology, czyli całkowitą koordynacją ciała, ducha i umysłu.
W 1923 roku przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie założył pierwsze na świecie Studio Pilates, w którym jego metodę praktykowaly najznamienitsze gwiazdy ówczesnego kina, lekarze oraz tancerze.
Dzisiaj Pilates jest dostępny dla każdego, a zainteresowanie tą metodą ćwiczeń stale wzrasta. Na świecie uprawia go już ponad 12 milionów ludzi! Oni nie mogą się mylić!

Zasady techniki Pilates:

  1. Oddech – jest uznawany za sprawę najważniejszą. Dlaczego? Zaopatruje krew w tlen, poprawia krążenia, dotlenia pracujące mięśnie, a przede wszystkim ułatwia wykonywanie ćwiczeń. W Pilatesie oddychamy techniką oddechu żebrowo-przeponowego, czyli rozchylaniu dolnych żeber na boki bez unoszenia brzucha i poszerzaniu torsu we wszystkich trzech wymiarach przy wdechu, oraz ściąganiu żeber do dołu i wciąganiu pępka z jednoczesnym przesuwaniem mostka do łona przy wydechu.
    Powietrze wciągamy nosem, przygotowując się do wykonania ruchu, a wypuszczamy ustami – już w trakcie ruchu.
  2. Centrum (tzw. power house) – ośrodek siły naszego ciała oraz kumulacja energii, który znajduje się pomiędzy przeponą a kością łonową. Każdy ruch w Pilatesie ma być wyprowadzony właśnie z centrum, angażując tym samym mięśnie brzucha i dna miednicy.
  3. Kontrola – poprzez wykonywanie ćwiczeń następuje zaangażowanie mięśni środka.  Nie wykonuj gwałtownych i szarpanych ruchów. Świadome skoordynowanie ciała i umysłu ułatwi Ci powolne wykonywanie ruchów.
  4. Koncentracja – każdy ruch ma swoje znaczenie, dlatego ważne jest ciągłe analizowanie sposobu wykonywania ćwiczenia oraz ciągła wymiana informacji między duchem a umysłem. Jeśli na początku będzie to dla Ciebie trudne, nie przejmuj się! Umiejętność ta przyjdzie z czasem!
  5. Precyzja – to ona determinuje jakość wykonywanych ćwiczeń i zmniejsza ryzyko wystąpienia kontuzji. Pamiętaj – ważna jest jakość, a nie ilość!
  6. Płynność – polega na harmonijnym wykonywaniu powtórzeń danego ćwiczenia, co zwiększa poczucie kontroli nad ciałem oraz doskonali koordynację. Tu nie ma fazy całkowitego rozluźnienia.
  7. Izolacja – jest tu niemożliwa, ponieważ w ciele, mięśnie pracują w połączeniu ze sobą. Dzięki temu możesz uświadomić sobie wszystkie dysharmonie i napięcia mięśniowe swojego ciała.
  8. Rutyna i motywacja – określ cel ćwiczeń, obudź w sobie pozytywne nastawienie i znajdź czas na trening Pilates!

Korzyści płynące z treningu Pilates:

  • zapobieganie powstawaniu kontuzji
  • wzmocnienie mięśni stabilizujących ciało
  • poprawa elastyczności i postawy ciała
  • wzrost świadomości ciała
  • zmniejszenie bólu w kręgosłupie
  • ujędrnienie skóry
  • wzrost siły
  • poprawa koordynacji i równowagi
  • wydłużenie włókien mięśniowych
  • wysmuklenie ciała
  • wyciszenie umysłu
  • zmniejszenie dysharmonii mięśniowej
  • dotlenienie i odżywienie tkanek
  • poprawa koncentracji
  • doskonalenie życia seksualnego
  • zmniejszenie poziomu stresu
  • wspomaganie rehabilitacji po urazach

I wiele innych…:)

Pilates nie tylko dba o nasze ciało, ale również o umysł. Niesamowita atmosfera, która towarzyszy ćwiczeniom pomaga oderwać się od codzienności i udać się w podróż w głąb swojej duszy. Zatem określ swój cel ćwiczeń, obudź w sobie pozytywne nastawienie i znajdź czas na trening Pilates!


KATEGORIE ARTYKUŁÓW