KATEGORIE

13 lutego 2017

Stres i jego wpływ na naszą wagę.

Jak stres wpływa na naszą wagę? Jakie czynniki wpływają na to że przybieramy na wadze ?

STRESSTRES

Stres jest negatywnym zjawiskiem, które stanowi nierozerwalną część naszego życia. Niestety życie w ciągłym stresie przestaje być czymś wyjątkowym!

Wyniki badań epidemiologicznych prowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) są bardzo niepokojące i potwierdzają, że szybkie tempo życia, cywilizacja przemysłowa, duża gęstość zaludnienia, rywalizacja i towarzyszący temu wszystkiemu stres zwiększają prawdopodobieństwo zachorowania na choroby nowotworowe, wrzodowe, układu krążenia a także mają swój udział w wielu chorobach somatycznych. Nie należy też ignorować fizycznego wpływu stresu na organizm, szczególnie jeżeli chodzi o przybieranie na wadze. Wyniki badań opublikowane przez Harvard Health ukazują, że u osób, które narażone są na przewlekły stres, wraz z upływem czasu następuje przybieranie na wadze i wzrost wskaźnika masy ciała BMI.

Powodów dla których stres naraża nas na przytycie jest wiele, niektóre z nich mają podłoże fizjologiczne:

*Naturalną reakcją organizmu na stres jest wytwarzanie wielu różnych hormonów, jednym z nich jest kortyzol. Jak udowodniono utrzymujący się przez dłuższy czas stres, a co za tym idzie poziom kortyzolu w naszym organizmie zwiększa apetyt. (http://www.health.harvard.edu/newsletters/Harvard_Mental_Health_Letter/2012/February/why-stress-causes-people-to-overeat).

*Kolejnym powodem przybierania na wadze jest fakt, że pod wpływem utrzymującego się stresu w naszym organizmie wytwarza się białko "neuropeptydy Y" , który przyczynia się do przyrostu tkanki tłuszczowej. Neuropeptyd ten nie jest aktywny, gdy stres jest krótkotrwały. Takiego odkrycia dokonała polska uczona, prof. Zofia Żukowska, pracująca od lat w Georgetown University w Waszyngtonie.

Jedzenie jest również bardzo często traktowane jako sposób na ucieczkę przed stresem. Jedzenie pod wpływem emocji, impulsywne podjadanie, objadanie się to zachowania, które odwracają naszą uwagę od problemów i stresujących sytuacji. Co gorsza, poczucie winy spowodowane tego rodzaju nawykami może prowadzić do jeszcze większego objadania się. Szczególnie narażone na jedzenie pod wpływem stresu są kobiety.

Utrzymujący się stres może osłabiać naszą motywacje do prowadzenia aktywnego i zdrowego trybu życia. Zaobserwowano że u osób żyjących w stresie występuje tendencja do nadmiernego spożywania słodyczy i produktów bogatych w tłuszcz. Spowodowane jest to działaniem serotoniny, neuroprzekaźnika odpowiedzialnego za dobry nastój. Wiele osób spożywa zbyt dużą ilość węglowodanów w postaci chipsów, ciastek, lodów lub innych przekąsek które poprawiają nastrój. W ten właśnie sposób stres sprzyja przybieraniu na wadze.

Najlepszym sposobem uniknięcia sytuacji, w której przybierzemy na wadze w wyniku stresu, jest nauczenie się jak kontrolować stres. Do skutecznych technik walki ze stresem należą joga i medytacja, ponieważ uczą spokoju i równowagi psychoemocjonalnej. Również ćwiczenia fizyczne mogą mieć relaksujący wpływ na psychikę w stresujących sytuacjach. Bardzo ważne jest także zidentyfikowanie konkretnych sytuacji, które prowadzą do objadania się, ponieważ tylko wtedy możemy zareagować w odpowiedni sposób np. pójść na spacer, zadzwonić do przyjaciela, poczytać ulubioną książkę. Jeżeli tego typu rozwiązania nie pomagają i w stresującej sytuacji nadal sięgasz po przekąski, być może warto udać się po poradę do lekarza. Odnalezienie potrzebnego wsparcia jest ważnym krokiem, ponieważ pomoże Ci zmniejszyć stres i poprawić ogólne samopoczucie.

Bibliografia:

Harding, J.L., Backholer, K., Williams, E.D., Peeters, A., Cameron A.J., Hare, M.J.L., Shaw J.E. and Magliano, D.J.: Psychosocial stress is positively associated with body mass index gain over 5 years: Evidence from the longitudinal AusDiab study. In: Obesity, Volume 22, Issue 1, pages 277–286, January 2014
(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23512679)

Torres, Susan and Nowson, Caryl: Relationship between stress, eating behavior and obesity. In: Nutrition, Volume. 23, Issue 11-12, pages 887-894, November 2007
(http://dro.deakin.edu.au/eserv/DU%3A30007279/torres-relationshipbetweenstress-pp-2007.pdf)

Why stress causes people to overeat. In: Harvard Mental Health Letter, February 2012
(http://www.health.harvard.edu/newsletters/Harvard_Mental_Health_Letter/2012/February/why-stress-causes-people-to-overeat)

Wurtman, R.J., Wurtman, J.J.: Brain Serotonin, Carbohydrate-Craving, Obesity and Depression. In: Obesity Research, Volume 3, Issue S4, pages 477S–480S, November 1995
(http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8697046)


KATEGORIE ARTYKUŁÓW