KATEGORIE O sportach O treningach i trenerach Artykuły naszych trenerów Fizjoterapia

21 listopada 2016

Przykładowy program treningowy dla osób z dolegliwościami bólowymi

przykładowy treningprzykładowy trening

Przykładowy program treningowy

Opis: 60 letni mężczyzna, który przez połowę swojego życia pracuje przy biurku. W ostatnim czasie zaczęły pojawiać się problemy bólowe w kręgosłupie

Problem: Dolegliwości bólowe w odcinku lędźwiowo-krzyżowym oraz w okolicy karku, które pojawiały się zwłaszcza w czasie pracy. Zainteresowany problemem wybrał się do lekarza, który rozpoznał przepuklinę w odcinku L5-S1 oraz zalecił operację. Mężczyzna jednak wolał uniknąć zabiegu, więc udał się do fizjoterapeuty i po miesiącu terapii ból zniknął. Jako dalszą część rehabilitacji wybrał trening prozdrowotny pod kątem trenera.

Rozpoznanie: W czasie badania największy deficyt wykryto w osłabieniu mięśni biodrowo-lędźwiowych. Brak koordynacji ruchowej oraz tendencja do pochylania, wykorzystując duże zgięcie w kręgosłupie. Widoczna postawa kifotyczna z barkami w protrakcji ( wysunięta głowa i barki do przodu oraz kręgosłup wygięty w łuk w odcinku piersiowym )

Czas trwania: 3 tygodnie 3 razy w tygodniu (Pn-Śr-Pt)

Program treningowy

Warm up (15 minut)

1. Chód na bieżni z nachylenie 5 stopni (5’) – z utrzymaniem kręgosłupa w prawidłowej pozycji

2. Rolowanie (2’)- przód uda, mm. pośladkowe, odcinek piersiowy

3.Rozciąganie statyczne (2’) – mm. biodrowo-lędźwiowy

4. Aktywizacja mięśniowa (6’) – aktywne przyciąganie kolana do klatki piersiowej leżąc na plecach, unoszenie bioder obunóż, korekcja postawy przy ścianie,

automobilizacja odcinka piersiowego, napięcia izometryczne krótkich zginaczy szyi

Część głowna (30 minut)

5. Odwodzenie + przywodzenie + zgięcie + wyprost nogi, stojąc przy użyciu taśm theraband (6’)- 3 serie po 10 powtórzeń

6. Wejście na stepper z odepchnięcia się nogi wykrocznej + wypychanie handelków nad głowę w pozycji wykroczno-zakrocznej ( 8’) – 3 serie po 10 powtórzeń

7. Wypychanie nóg na suwnicy + Przyciąganie drążka na na „row machine” (10’) – 3 serie po 4 powtórzenia, wolne opuszczanie i maksymalne wypchnięcie ( 75-80% RM)

8. Ćwiczenia „YTW” w leżeniu przodem + plank w pozycji czworaczej (6’) – 3 serie po 10 powtórzeń + deska 2x20 sek

Część końcowa (10 minut)

9. Rowerek stacjonarny z wysokim ustawieniem siodełka (5’)

10. Rozciąganie statyczne (5’)- mm. piersiowe, najszerszy grzbietu, czworogłowe uda


KATEGORIE ARTYKUŁÓW